lördag 31 januari 2009

Kokt torsk med äggsås

Vad sägs om en gammal klassiker i sista minuten lagom till middagstid? Detta var en av mina favoriter när jag var liten. Jag föredrar att få denna rätt serverad med potatis. Men det är naturligtvis valfritt. Klicka på bilden om ni inte ser receptet tydligt nog.

Tillredning

Lägg torsken (filéer eller block) i en kastrull och tillsätt buljongen och vatten så att torsken är helt täckt. Dela gärna torsken innan om den är fryst, för snabbare tillagning. Salta och peppra efter behag.

Koka fisken i ca 8 minuter om den redan är upptinad, annars koka i ca 18 minuter.

När torsken är färdigkokad tar du försiktigt upp filéerna/bitarna ur kastrullen och sparar buljongen som blev över efter kokningen till äggsåsen.

Koka äggen så att dessa blir hårdkokta (äggulan skall vara fast). Skala äggen och skär dessa i mindre bitar.

Smält smöret (eller margarinet om du så vill) i en kastrul och tillsätt sedan mjölet samtidigt som du vispar. Häll i mjölken samt buljongen du fick över när du kokade torsken. Krydda ytterligare efter egen smak. Blanda i äggen och tillsätt dillen. Låt såsen koka några minuter på svag värme innan den serveras tillsammans med torsken och potatisen (för visst har du kokat denna redan?)

(Som substitut till torsk går det lika bra med Alaska Pollock, som är besläktad med torsken).

Det kan hända att tillredningstiden för denna mat överstiger 30 minuter, men jag hoppas ni har överséende med detta.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Låter gott! Ett tips av mig är att koka äggen tillsammans med potatis så blir det nog ganska bra med tajmingen. :)

Starflake sa...

Ett utmärkt tips, det tackar jag för :)

Anonym sa...

Smärtfri matlagning och ett bra grundrecept att experimentera utifrån, tack! Lätt att memorera alla 3or :)

Mia sa...

3 dl hårdkokta ägg??