söndag 23 mars 2008

Kycklingsallad med pasta

Jag brukar ibland göra en kycklingsallad med pasta. Denna gör jag med följande ingredienser (använd valfri mängd efter tycke och smak):

Kycklingfilé
Isbergssallad/Plocksallad
Gurka
Cocktailtomater
Orange/Gul paprika
Fetaost
Fullkornspasta
Rödlök

Ibland varierar jag salladen genom att tillsätta hårdkokt ägg samt babyspenat.


Skär kycklingfilén i små bitar som du steker tillsammans med dina favoritkryddor. Låt stå och svalna samtidigt som du kokar upp vatten (tillsammans med lite olivolja och salt) för pastan och börjar hacka grönsakerna.

Strimla isbergssalladen/plocksalladen och hacka gurkan i små bitar. Dela cocktailtomaterna i 4 klyftor. Skär paprikan i mindre bitar och hacka rödlöken efter behag. Tärna fetaosten (om du köpt 'hel'). Om du väljer att även ha ägg och babyspenat i salladen kan du skiva äggen och blanda i babyspenaten hel. När pastan är färdig tillsätter du så mycket du vill ha, tag gärna några matskedar av pastavattnet och häll i salladen. Blanda i kycklingen och rör om ingridienserna.

Till denna sallad brukar jag göra en vinägerdressing som jag blandar enligt följande:

2 delar olivolja
1 del vitvinsvinäger
några nypor citronpeppar
1-2 pressade vitlöksklyftor

Går att servera som förrätt, eller äta till lunch eller middag.

Inga kommentarer: