söndag 30 mars 2008

Korvstroganoff med ris


Korvstroganoff med ris brukar jag ofta göra iordning för t ex matlådor till lunchen på jobbet. Därför gör jag också en extra stor sats som brukar räcka till ca 15 portitioner för mig.


Till detta går det åt:

1,5 l mjölk
ca 500 gr ketchup
200 gr tomatpuré
600-800 gr falukorv
Vetemjöl (efter behag, beroende på hur tjock såsen skall vara)
Kryddor (valfritt)

Jag förutsätter att du redan börjat koka upp riset, så jag går direkt på själva tillredningen av korvstroganoffen.

Ta fram en stor kastrull eller gryta och häll i olja så att det precis täcker botten med ett tunt lager. Välj vilka kryddor du vill ha och häll i dessa i önskad mängd och sätt på plattan. Om du redan hackat lök för korvstroganoffen så kan du ha i den redan nu. Själv pressar jag några klyftor vitlök, tillsätter några nypor paprikapulver, ungfär samma mängd chilipulver och även lite salt och svartpeppar. Medans du värmer upp kastrullen/grytan så skivar du och strimlar falukorven som du sen bryner tillsammans med löken och kryddorna.

När falukorven fått en fin färg tillsätter du vetemjöl samtidigt som du rör om. Tillsätt sedan lite av mjölken och rör om så du får en bra 'grund' att jobba med. Fortsätt på samma sätt och häll i mjöl och mjölk (samtidigt som du rör om) tills du fått önskad konsistens på såsen. Därefter pressar du tomatpurén följt av ketchupen. Det är viktigt att du emellanåt rör om så att inget bränns fast och så att såsen blir jämnt fördelad.

Smaka nu av för att känna om du behöver mer av någon krydda, alternativt om du vill lägga till någon. Jag gillar när det är lite kryddigt, så jag brukar tillsätta några téskedar Sambal Olek, samt pressa ner några vitlöksklyftor till. Slutligen brukar jag även tillsätta några nypor basilika eller timjan.

Stäng av plattan och lägg på locket på kastrullen/grytan och låt korvstroganoffen eftersvalna en stund.

Servera tillsammans med riset!

(Obs! Naturligtvis går det att ha grädde istället för mjöl och mjölk. Men det blir ju lite nyttigare på det här sättet. Och framförallt mycket billigare!)

Inga kommentarer: